Nieuws & Media

Home

Luchthavens in Nederland gaan starten met elektrisch vliegen

384774 pu opening visual def ro bd8c83 large 1617894620

Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde gaan testen met elektrisch vliegen. De proef wordt ondersteund door Royal Schiphol Group en NLR - Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. In de gezamenlijke leeromgeving Power Up is het doel voor de luchthavens om kennis op te doen van de haalbaarheid, potentie en afhandeling van elektrische vluchten. De testresultaten worden gebruikt voor onderzoek naar het uitvoeren van lijndienstvluchten met elektrische vliegtuigen binnen Europa, om regio’s met elkaar te verbinden en een fijnmazig netwerk te creëren. Naar verwachting worden de eerste elektrische passagiersvluchten tussen luchthavens in Nederland binnen vijf jaar uitgevoerd.

Potentie van elektrisch vliegen

Elektrisch vliegen is een technisch en economisch haalbare en snelle manier van vervoer om regio’s met elkaar te verbinden, in eerste instantie binnen ca. 500 kilometer en met de potentie voor afstanden tot 1000 kilometer. Dit blijkt uit een recent uitgevoerd onderzoek van M3 Consultancy, dat wijst op de snelle ontwikkeling van de techniek. Het streven is om eerst in Nederland te experimenteren met 4- tot 9-zitters en om op termijn een fijnmazig Europees netwerk op te bouwen en te vliegen met grotere toestellen. 

Luchthavens in Nederland slaan handen ineen

Roel Hellemons, CEO van Eindhoven Airport: “Met de proef willen we gezamenlijk een actieve rol pakken bij de doorontwikkeling van innovaties in de luchtvaart. We starten binnen Nederland waar we in een gecontroleerde omgeving kennis en ervaring kunnen opdoen zodat deze benut kan worden bij de verdere uitrol van elektrisch vliegen binnen Europa. De proef is ook voor de regio belangrijk. Behalve de snelle verbindingen die ontstaan, biedt elektrisch vliegen voor de Brainportregio kansen op het gebied van werkgelegenheid in bijvoorbeeld laadsystemen.”

CEO Ron Louwerse van Rotterdam The Hague Airport: “We zijn enorm trots om aan te sluiten bij dit consortium. Als een van de aanjagers van luchtvaartinnovatie met onze stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) zijn we nu iets meer dan twee jaar bezig met de ontwikkeling van het kleine elektrische vliegen, met Koninklijke NLR en TU Delft. Via (hybride) elektrisch maar ook met waterstof. We brengen onze data en onderzoeksresultaten in. We ontwikkelen graag met onze bestaande partnerships en kunde in dit consortium verder aan elektrisch persoonsvervoer per vliegtuig. Met meerdere Nederlandse vliegvelden hopen we dit proces te kunnen versnellen.”

“In januari is Groningen Airport Eelde gestart met het initiatief NXT Airport. We hebben de ambitie om de luchthaven te verduurzamen. Deze samenwerking sluit hier perfect bij aan: binnen vijf jaar elektrische vluchten vanaf Groningen Airport Eelde. We vinden het belangrijk om dit samen met de andere luchthavens te doen, zodat in de toekomst duurzame verbindingen ontstaan tussen de belangrijke regio’s in Europa. In Noord-Nederland hebben we veel kennis en initiatieven op het gebied van waterstoftechnologie. Groningen Airport Eelde gaat zich daarom bezig houden met de potentie van elektrisch vliegen op groene waterstof,” zegt Meiltje de Groot, CEO van Groningen Airport Eelde.

“De Nederlandse luchthavens creëren op deze manier een leeromgeving voor elektrisch vliegen en starten in dit vroege stadium met kennisontwikkeling. Met Nederland als proeftuin van de luchtvaart snijdt het mes aan twee kanten. Onze internationale concurrentiepositie en werkgelegenheid groeien en onze kennispositie en vestigingsklimaat worden versterkt,” zegt Dick Benschop, President & CEO van Royal Schiphol Group.

“Er is een grote behoefte aan demonstratieprojecten”, stelt Michel Peters, CEO van Koninklijke NLR. “Deze proef sluit goed aan bij ons eigen onderzoek naar de mogelijkheid om het vliegbereik van een volledig elektrisch aangedreven toestel te vergroten door gebruik te maken van waterstof. Ook willen we de ‘electric turnaround’ goed in de vingers hebben. Dit is een verzameling van procedures en handelingen om een (hybride) elektrisch vliegtuig veilig, efficiënt en effectief in te zetten. Allemaal stappen om de haalbaarheid van elektrisch vliegen aan te tonen.”

Samenwerking in de regio’s

De proef wordt ondersteund door Brainport Development en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). De luchthavens zoeken voor het project Power Up verder samenwerking met innovatieve bedrijven en start-ups. Power Up biedt economische kansen voor de regio’s en het bedrijfsleven door innovatieve samenwerkingen aan te gaan. Het gaat bijvoorbeeld om kansen op het gebied van batterijtechnologie, elektrische vliegtuigmotoren en laadsystemen en mogelijkheden op het gebied van waterstoftechnologie en -infrastructuur.

Download PDF
Download PDF
berichten
Over Eindhoven Airport

Eindhoven Airport is de tweede luchthaven van Nederland met ruim 6,7 miljoen passagiers in 2019. De luchthaven zorgt voor een makkelijke verbinding van Brainport met Europa en verder, in balans met de omgeving. Het gemak voor de reiziger komt tot uiting in de klantbelofte ‘Always Easy’. De luchtvaartmaatschappijen verbinden Zuid-Nederland met meer dan 85 toeristische en zakelijke bestemmingen. Samen met de partnerbedrijven biedt de luchthaven bijna 2000 arbeidsplaatsen en is daarmee een van de grote werkgevers in de regio. We zijn ons bewust van de maatschappelijke impact die een luchthaven heeft. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in ons DNA, we hebben continu aandacht voor het evenwicht tussen internationale connectiviteit en de leefbaarheid in de omgeving. De aandelen van Eindhoven Airport N.V. zijn in handen van Schiphol Nederland B.V., de Provincie Noord-Brabant en de Gemeente Eindhoven.





Voor meer informatie - E-mail: press@eindhovenairport.nl Telefoon: 040-2919855 http://nieuws.eindhovenairport.nl/nl Twitter: https://twitter.com/EINairport


×

Select country