Nieuws & Media

Home

2021; Eindhoven Airport had een slecht eerste half jaar waarna herstel volgde

2021 was bedrijfseconomisch gezien voor Eindhoven Airport een jaar met twee gezichten. Na een vanwege de coronapandemie slecht eerste half jaar zette vanaf juli het herstel in. Ook daarna bleef het vliegverkeer op niveau. Hierdoor zag het tweede half jaar er beter uit. Reizen bleef ondanks corona een belangrijke behoefte. Ook in 2021 werkten luchthavenmedewerkers nauw samen om veilig en verantwoord reizen mogelijk te maken. Medewerkers van Eindhoven Airport en haar partnerbedrijven bewogen net zoals in 2020 mee met veranderende omstandigheden als gevolg van de coronapandemie. Zo gingen noodgedwongen tijdelijk een aantal winkels en de Aspire Lounge op de luchthaven dicht. Andere partners in horeca en retail beperkten de openingstijden.

2021 was ook het jaar waarin de luchthaven enkele mijlpalen bereikte. Zo werd bijvoorbeeld de overkapping van de looppaden op het platform opgeleverd. Deze vergroot het comfort voor reizigers doordat de overkapping hen beschermt tegen weersinvloeden. Daarnaast is de galerij een visitekaartje voor de Brainportregio omdat het ontwerp ervan ruime aandacht geeft aan iconen uit de regio zoals PSV, Van Gogh en Brainport. Ook werd het opnieuw ingerichte en daardoor overzichtelijker en aangenamer securitygebied opgeleverd. Daarnaast was de lancering van Power Up door Eindhoven Airport en de luchthavens Groningen, Rotterdam/Den Haag en Maastricht een mijlpaal. Het initiatief waarin testen worden gedaan met elektrisch vliegen wordt ondersteund door de Royal Schiphol Group en het koninklijk Nederlands Lucht en Ruimtevaartcentrum. Doel is het kennis opdoen van de haalbaarheid, potentie en afhandeling elektrische vluchten. Eindhoven Airport en de overige partners gaan er vanuit dat de eerste elektrische vluchten tussen Nederlandse luchthavens in 2026 worden uitgevoerd.

Eindhoven Airport zette het contact en de informatievoorziening en uitwisseling met de omgeving ook in 2021 voort met als doel invulling te geven aan het advies van voormalig verkenner Pieter van Geel om te komen tot een norm voor geluidsreductie. Eindhoven Airport behield de focus op verduurzaming van de luchthaven. Zo werden bijvoorbeeld samen met partijen in de Brainportregio eerste verkenningen uitgevoerd ten behoeve van de ambitie van de luchthaven om energie-zelfvoorzienend te worden. In 2022 wordt nader onderzoek gedaan naar de opwekking en opslag van energie op de luchthaven.

In 2021 reisden 2,7 miljoen passagiers van/naar Eindhoven Airport. Dat waren er in 2020-het eerste coronajaar- 2,1 miljoen. Eindhoven Airport had in 2021 21.704 vliegbewegingen. Dat is circa 15 procent meer dan in 2020. Het aantal bestemmingen lag op 79; net zoals in het jaar daarvoor. Er werden 7 nieuwe bestemmingen toegevoegd; in 2020 lag dat op 5.

Download PDF
Download PDF
berichten
Over Eindhoven Airport

Eindhoven Airport is de tweede luchthaven van Nederland. De luchthaven zorgt voor een makkelijke verbinding van Brainport met Europa en verder, in balans met de omgeving. Het gemak voor de reiziger komt tot uiting in onze klantbelofte. De luchtvaartmaatschappijen verbinden Zuid-Nederland met meer dan 85 toeristische en zakelijke bestemmingen. Samen met de partnerbedrijven biedt de luchthaven circa 1500 arbeidsplaatsen en is daarmee een van de grote werkgevers in de regio. We zijn ons bewust van de maatschappelijke impact die een luchthaven heeft. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in ons DNA, we hebben continu aandacht voor het evenwicht tussen internationale connectiviteit en de leefbaarheid in de omgeving. De aandelen van Eindhoven Airport N.V. zijn in handen van Schiphol Nederland B.V., de Provincie Noord-Brabant en de Gemeente Eindhoven.





Voor meer informatie - E-mail: press@eindhovenairport.nl Telefoon: 040-2919855 http://nieuws.eindhovenairport.nl/nl Twitter: https://twitter.com/EINairport


×

Select country